18 Mar 2011

cerita budak cengeng T_T

hye .
disebabkan unexpected tragedy smlm , aku telah melimpahkan berkolah2 air mata spnjg mlm . uhh . aku mmg cengeng yg amat . sungguh dahsyat + tragis . aku rasa aku tlah sgt3 menyusahkan parents aku dgn perangai cuai aku nih . rasa bersalah sgt menebal and I refuse to tell this to them . stress jgk bila pikir balek . kalau laa aku xsenang2 hati ja tinggai beg kat tangga masjid tu , mgkin aku tayah suffer mcmny skali . terkilan gila . baru pg tuh mak aku topup duet belanja aku . klu laa aku ta bawak dompet . boleh la gak bt simpan dlm bank islam . haisy =.=’ ( tu laa , sapa suh ada niat nak beli enset baru )
but then , I remember this sentence . a love letter from Allah to us .
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا 

So, with every difficulty there is relief. Indeed, with every difficulty there is relief. (5-6)

Allah dah janji yg setiap kesusahan mesti ada kesenangan . malah , skali lg ditekankan dan diulang dlm surah al insyirah ny yg setiap kesusahan pasti ada kesenangan . indah kan ayat2 Allah , bagaikan surat cinta yg menenangkan hati yg gelisah . ny bukti Allah sygkan hambaNya . so ? I believe in Allah . Allah knows the best for me . kan ? mesti ada hikmahnya di sebalik semua ny . starting dari hilang enset , sampai la hilang dompet . mungkin Allah nak tunjukkan sesuatu . yg sure , kena muhasabah balik , ada x yg menghalang keberkatan Allah dlm amalan kita seharian . mungkin Allah bg kesusahan supaya kita lebih dekat dgnNya . mungkin kita salahguna nikmat . mungkin kita kedekut sgt . atau mungkin jarang bersyukur . sudah terhantuk baru terngadah .

Cakap pasal syukur . aku teringat pakcik driver kat bukit larut smlm . spnjg 30minit pjlnn turun bukit larut , pakcik tu mmg xberhenti2 ingatkan kami tentang syukur . nasihat dya mmg sgt3 menyentuh nurani . syukur kan leads us to redha and ikhlas = hati yg tenang . kan3 ? kena positive thinking , husnu dzon . baru la hati tenang . ( sbb terlampau husnu dzon la aku pi tinggai beg kat tangga . who knows dlm masjid pon ada org yg cmtu ) . tp pakcik tu mmg superb .  peringatan demi peringatan yg dya sampaikan kat kami smpaikan aku rasa xnak turun jeep eventhough dh smpai ( hyperbola hampeh ) . ( erk , ada kemungkinan x dompet aku jatuh kat dlm jeep ? )

Begitu indah susunan Allah . Allah pertemukan kita dgn Reminder2Nya . aku pcy , ny semua hidayah Allah . aku akan cuba muhasabah . insyaAllah ~

No comments:

Post a Comment

rawr-ing aloud