27 Jan 2013

DSLR for beginner

okay. aku tak aim pon nak dslr. duit ciput -,- cuma nak share info yang aku tengok kat tenet tadi. ada orang tu shared these useful tips.


rabun dekat eh kome ni? haha. tua dah leteww. nah baca. sambil sambil tu bole la jawab soalan cepumas yang disediakan tu.

how to know which camera suits you (for beginners):

1. know why you want a dslr. apa yg x cukup dgn kamera skrg ni? kenapa nak dslr? apa limitation yg u nak bolosi?
dgn ini u akan tahu dlm byk2 entry level dslr, yg mana akan memenuhi limitation tu. 

err. apa yang tak cukup dengan kamera skrg? emm, ntah. sebab dia melekat di enset? okay tak jwpn tu
nak dslr sebab dslr cool. pffttttt :P tak lah, sebab aku nak camera yang sharp, yg colour dia adjustable. senang sikit aku nak tgkp gmbo stock kedai aku. susah la nak dapatkan real colour tudung tu.

2. know what kind of photo you want to take. makro? sports? portrait? wildlife? family?
kenalpasti model yg memberikan paling banyak advantage pada jenis fotografi yg u paling suka.

makro. ntah. aku tak paham la apa soalan ni tanya. mungkin nikon.

3. plan your future investment. nak kumpul 10 lens? nak flash 3 bijik? nak beli telephoto 400mm?
sesetengah brand senang dapat lens 2nd hand, ada yg offer telephoto murah, ada yg wide angle dia ultra mengancam. jika u rasa nak invest banyak, pilih la sistem yg memberi ruang besar untuk expansion. ask yourself- is this important to me?

pergh. jauh sangat ke aku nak gantung tudung tu? tayah pakai lens panjang sangat la kot :P

4. research review model2 yg u dah shortlist kat internet forum dan review. dari sini u dapat tahu kelemahan dan kelebihan model ni. saya habiskan 2 bulan untuk kaji ni sebelum pilih dslr saya.
yang second hand je tadak ke?

5. what features are important to you? you nak noise rendah, anti-dust, image stabilizer, CLS, fast AF, fast burst, lightweight body, live-view? 
sumpah aku tak paham. ada kelas belajar fotografi tak? mesti la ada. bongok benau tanya soalan ni

6. gi kedai atau jumpa member dan try. note: org akan hanya kata kamera dia paling best. jarang u dengar org kutuk kamera sendiri. so to know its weakness, ask others. people knows only 2 camera- the one he has and the one he wants to buy.

sapa member aku yg expert? o.0'?

7. decide on the most suitable model and get the best price from shops.

nikon ok tak? banyak duit. verangan jela.

stop dreaming. i don't need dslr pon actually. guna jelah olympus tu selagi dia mampu berkhidmat :') *tapi kena beli memory card reader* perlu ke beli? pinjam je dahla. muahaha. kedekut.

memang la agak susah nak tgkap gambo tudung satu satu. sebab nak dapatkan real colour tu mmg payah. editting lg. tu baru tudung. bukan tgkp gmbo model. aku kagum dengan elly ni. she must have put lot of effort onto this. dia mmg rajin. sebab tu dia succeed.

aku taleh bayang cena model salin2 tudung and baju banyak2 kali. dahla buat kat outside. jenuhnya. baju elly pakai ni ada 9kaler ooo. tak jenuh ka? mesti penat.

curik dari infigacy. sorry elly. just to express my impression.
takpa. slow slow. kita kayuh pelan pelan.

tapi yang ni sangat awesome T__T
argh tu cuma bisikan syaitonnnn. abaikan. sobsob. olympus, semoga hang sihat selalu k.

kalau ada duit nanti, baik beli dompet carlo rino yg suweet tu <3 
ommagodd !

1 comment:

  1. winkwink...

    aip rawmonsterrawr..
    gud luc in busines..hee..insyallah akan dpemudahkan segala urusan.. amin.

    *cek ad dslr. hee..

    ReplyDelete

rawr-ing aloud