29 Aug 2014

A Wonderful Weekend

Dh lama tak menulis. Suddenly i feel like doing so huhu. This is sort of a post-mortem, by me. For myself. Only.

Benda yang nak dibedahnya ialah sebuah kem. Kem tett.

K, banyak bunyi mai dari kem ni. Tknk ckp bnyk bnyk, nanti susah. Tapi konklusinya ialah; kalau tkdk perangai dengki tgk org sekian sekian ni lebih sikit, tkdk la bising bising satu organisasi ni. Bukan pa, masing masing pon ada ja time yg dia menggunakan sesebuah kumpulan manusia ni untuk kepentingan peribadi, tp bila org lain guna dan nampak kesannya lebih banyak dari dia, dia hangat hati. Tu hat payah tu. Haih. sesebuah kumpulan manusia ni pulak jd mangsa. macamla sekumpulan manusia tu tak paham apa agenda hampa. Sob

Eh. Aku tak plan la nk cakap hat buruk buruk. Huhu sbnqnya nak cakap yg baik baik je ni. tapi rasa malu la. Huhu malunye kite. Aku pon tk sangka yg tetiba mai perasaan ni. Anugerah Allah mungkin. Hmmm, awkwardnya nak mengaku. Aku tk ckp kt sapa sapa pon bnda ni sbb rasa mcm err err awkward haha.

Somehow, i found a teacher within me. Huhu. I met her at the camp.

Dulu aku punya awkward kat kanak kanak, toksah kata la, aku boleh lari dulu kalau budak mai kat aku. Huhu. This time, lain. Mula tu mmg la kejam sikit. Aku siap kata kat diri aku; takmau ada sekeping pon gambaq budak budak dlm kamera ni. Huuuuuu. Tup tup time balik, penuh dgn gmbq budak group aku. Uuuuuuuuuu portugal! Kaksu rindu hampa. Sob sob.

innocent kids.
Hat ni yg buat touching sgt, aku pi paksa rela ja. Tapi Allah maha mengasihani. Aku jmpk soft part aku kat kanak kanak. Aku rasa nikmatnya bergelar teacher tu. Allah memberi tanpa perlu kita meminta.

Budak group aku tk advanced sgt pon. Depa biasa biasa ja dan aku pon tk rapat sgt dgn depa. Nama pon aku tk hapai. Tapi depa dgq kata, even depa hyper dan makan puji. Tu yg bt aku rasa mcm "eh su, hg bole je la handle budak budak" wuuwuuu kagum dgn diri sndri sobs. Tambah pulak cypa balik dan aku kesorangan handle those kids. Nampak dak, Allah mudahkan kerja aku supaya aku lembut hati nak stay dalam lane guru ni. Huhu hidayah dan taufik ni namanya.

Even dari handle search it find it tu lg aku dh mcm err err kaku skit. Mybe sbb aku mcm letak gap antara aku dgn depa. Aku nak terang noun tu apa, mmg took time tapi Alhamdulillah depa dapat paham. Tu pon dh buat aku rasa mcm "terima kasih ya Allah" sbb tk sgka la depa paham apa yg aku kata. They got 18 nouns that day. Weeee. Me happy.

Then waktu bob the builder siryes awkward. Tapi mcm makin yakin diri sbb they understand my poor instructions. Huhu. And they did it. Bangga gila. Waktu ni la aku rasa mcm berjaya sgt. Bonding time. Tetiba ja penuh kamera dgn gmbq depa huhu.





Aku pon mula ikhlaskan diri. Mungkin bila ikhlas, Allah mudahkan. Waktu handle puppet workshop tu siryes rasa risau. Mcm tk mampu je. Takut gak la. But then, i put away all expectations. Aku grabbed sock puppet ja. Sbb aku taw ni ja plg mudah untuk handle. Bila tkdk hope & expectations, kita kerja dgn hati yg lapang, tak stress. Aku bt storytelling dgn budak budak tu, cos i am sure they wouldnt read it kalau suruh baca. Time ni la aku rasa mcm "eh siryes hg ke ni su?" T_T aku betui betui buat suara giant, suara woman, sound effect semua bagai. Alhamdulillah, depa paham cerita jack & the beanstalk tu. Tu pon dh cukup buat aku happy gila. Dan aku awkward dgn perubahan diri aku. Haha awat time microteaching ai malu malu?


Waktu berkarya, aku divide role elok elok. Setiap org yg tk blakon kena tolong org yg blakon. Dapat la siap puppet tu dgn jayanya. Huhu terima kasih Allah. Waktu practise pon agak jenuh la nk latih, nak betuikan. Tapi aku bt gak sungguh sungguh sebab kesian, ada sorg budak ni kata "kak, kalau mng esok ni kena buat dpn mak pak kan? Nk buat lek lok la nk bg mak pak tgk"

this boy T_T ayat dua lines ja tapi berlatih kemain uuuu touched.
T_T nanges. Baru la aku sedar yg aku ada beban di bahu. Mai kem bkn untuk seronok seronok wey, mak pak depa mai hantaq anak sebab nak tgk hasil kat anak anak ni. Teruih rasa bersalah huhu. Mungkin tu la part turning point aku.

Waktu puppet show tu mmg bdk bdk ni semangat. Depa pon dh mmg dilatih untuk tak malu malu, sbb aku pon Allah bagi kekuatan untk all out waktu tu. Tktaw la rasa malu terbang mana waktu tu. Macam rasa jadi cikgu betui pon ada waktu tu. Seronok bila tgk budak budak ni enjoy. Tak stress. Dan paling membahagiakan, depa menang huhu.

Terharuuuuuuuuuuuuu.




thanks awie, ni semua fresh memories. jenuh gelak atas pentas tu sebenaqnya :D

Sian depa, stress sebenarnya tu bila kena perform hari penutup huhu. I hate expectation. It ruined feelings and emotion. They should enjoy themselves up there, tapi hmm hmmmm.



Adik adik, thank you. Sebab jadi punca turning point saya. Kini saya tahu punca tercampak di bumi ini. Semoga jiwa pendidik tu subur dan terus subur agar dapat berbakti untuk ummah.

Dan waktu handle NIE, huhu i learnt a lot. Letih wei, thanks to my partner-in-crime hani domey, you scaffold-ed me a lot, siryes. Thanks :')

petak
Handle scavenger hunt tu buat aku belajaq sgt bnyk bnda. Alhamdulillah atas peluang itu huhu. Dan sangat hepi bila ada budak kata dia paling suka session tu. Ya Allah, kembang juboq sat. Sat ja la pastu kempis balik.

Program ni banyak baiknya sebenarnya, to us and the children. Tapi, ketelusan dan keikhlasan tu perlu. kalau niat menyimpang, Allah tahu. Budak budak tak patot jadi mangsa.

Depa dapat tumblr dgn baucer pizza hut rm10. Tahniah Portugal

Benda ni mmg memenatkan, tapi syukur ia berbaloi. Alhamdulillah nikmat ni sangat bernilai.

Sincerely, me. yang semakin menjongang kembali

Btw, i love the food and the place. Kambing anak tu sangat jinak. Tidakkah dia tahu dia bakal disembelih kelak? sob sob.






And i realise one thing too. We cannot force things to be in the way we want it to be. Takpe kawan, i'll nvr force dah. You know you can come to me when you feel like doing so. Hasil kem ni, i can unhide her face in the picture dah. Balik kem kosong kosong dah, tu pon dah cukup baik. Well. Taknak expect so que sera sera. 

No comments:

Post a Comment

rawr-ing aloud