16 Aug 2014

A little act of kindness

Aku ada baca satu children's story ni. Spend your time to read this. Tak rugi, siryes. Baca taw, jangan malas.


Nampak macam kecik je pertolongan tu, tapi ripple dia sampai balik kepada John Locke tu. What you give, you get back. Kan.

Tapi, apa pulak kesannya a little act of badness?

Hari ni nak sentuh sikit bab mahmudah vs mazmumah memandangkan ada insiden yg mengubah hariku yg indah menjadi derita.

Sebatang berus cat mampu mengubah dunia.

Aku dh siapkan kerja kayu aku. Ini rupa dia. Hasil tonyoh gila gila punya.


Pastu aku pi la syelek benda ni. Aku guna syelek clear so nanti hasil dia nampak la urat kayu kayan ni. So aku pi pilih berus. Aku pilih berus yg nmpk bersih. Tkdk kesan putih putih yg ketara. Aku ambik dan cuci guna thinner. Sampai la hasilnya berus tu bersih. Baru la bole tenyeh syelek clear atas kayu.

Satu layer siap. Aku tgglkan untuk keringkan. Masuk balik dlm bengkel sbb nk tolong hzmr asah kayu dia jadi bulat hujung.

Aku keluaq balik ke tmpt syelek. Berus aku hilang.

Nak tak nak, aku kena ambk berus lain. So aku ulang balik prosedur atas. Guna thinner. Kali ni dh tkde berus yg cantik sgt. Smua mcm dh kena undercoat putih sblm ni. Aku tenyeh sepenuh jiwa.

Sampai la tangan aku putih semua. Tak pasai pasai coating tangan. Sekali dgn cincin, tu yg tambah frust.

Aku pon pi tenyeh guna ketas pasir. Tenyeh tenyeh, rasa mcm tepak sireh aku tu jadi melekit lekit. Hmmm. Undercoat kat berus & tgn aku tu serap masuk dlm kayu. Hm hmm.

Aku cuba bertindak. Tenyeh lapisan tu dgn thinner dgn harapan dia bole keluaq, tak melekat dh. Menjadi la sikit. Tp kesannya; thinner serap masuk dlm kayu. Hmmm hmmmmmmm.

Aku tenyeh guna mesin kertas pasir tu. Hilang la lapisan atas kayu. Kasaq abeh dh pon. Hmmm hmmmm.

Lebihan lebihan gam tu aku guna alat sodok beger tu. Tenyeh abeh la kayu aku hmmm hmmmmmm.

Pastu aku balik bilik. Frust la 4jam kat bengkel tanpa hasil. Hmmmmmmmm hmmmmmmmmmmmm.

Balik bilik, berejam tonyoh pakai sabun pon tak menjadi. Sampai keluar kulit kt blkg tgn. Aku semayang je jugak dgn tangan yg dilapisi cat putih. Hmmmmmmmmmmmmmmm hmmmmmmmmmmmmmm hmmmmmmmmmmm.

Kesimpulannya, sikap selfish, nak short cut senang, dgn cara ambik ja apa ada dpn mata, dan tak meminta kebenaran telah menyusahkan. Silap. Sangat sangat menyusahkan. Sangat sangat sangat. Nampak macam kecik je buat jahat sikit je, tapi kesan dia? Membunuh hari. Tahu? Mmg la sharing is caring tapi agak agak la, aku tgh buat syelek clear kot, takkan nk share berus dgn org yg syelek warna? Hm. Attitude main ambik ni perlu dihentikan. Siryes aku terganggu lama dh.

Aku down gila. Takkan nk buat tepak sireh warna putih? Mesti la wrna kayu. Dan skrg dh tkdk rupa dh projek aku.

Adakah anda rasa senang hati di atas kesusahan orang lain?

Tepuk dada, tanya hati. If you still have one.



No comments:

Post a Comment

rawr-ing aloud