13 Jun 2014

Habit

Aku ada satu habit mengumpul. Aku suka beli beli beli, simpan simpan dan satu hari terrrrlupa nk guna benda tu. Huuu. 

Kalau kecik dulu, aku kumpui paper doll. Ala hat dua kupang tu, koyak pastu bagi dia pakai baju. Waktu tu fanatik gila dgn sailormoon. Tapi hat tu mcm terbendung jgk sbb aku guna gak benda tu. Gpon dua kupang ja, aku beli 10 teruih kot sekali gus, kecik kecik dh gelojoh. 

Pastu ada lagi. Huhu. Ni bila dh darjah darjah. Aku suka beli colour papers. Pembalut buku jgk. Kertas manila, kertas warna, stickers pendek kata semua kertas kertas cantik tu la. Punya mengumpui la. Bajet kretip ke hape ntah la, duk potong potong lekat lekat buat penanda buku la kad la. Pergh ni penangan art attack. Lgpon zaman tu zaman darjah darjah kan duk rajin bt folio. Aku jrg nk warna warna. Aku jenis potong lekat. Errr siryes membazir ja. Huhu i still have some of them (kertas mertas) yg masih suci elok ja. Atas rasa simpati, aku kutip depa yg suci dan bawak ke maktab, duk dlm rak kertas tepi printer. Ada gak la gunanya. Hmmm bab memborong alat tulis ni, still going on kot. Aku ada sharpie full set T_T and i cant even draw a beautiful house. At least aku lukis kucing. Tu ja mampu. Sobs

Orang kata, alat tulis, tkpa la bknnya tk berguna. Kan. Most of buku nota cantik cantik yg aku beli (perangai ni ada kat teha jgk hihi) dapat kat anak sedara aku. Kira okay la kan? Mcm kaler kaler mmg habis kt depa dh. Okay la kan? Err. Kak aku ada hobi membeli buku cerita, novel. Haha. Dia mana sempat baca pon kadang tu. Hobi dia lagi mahai. Hoho rumah ni belambak buku, thats why aku lega sgt bila mak tmbh dapur. Lapang gila dh skrg. Siap ada mini library lg. Kemain.

Hey baru teringat. Hat ni yg paling mengarut. Aku fanatik dgn kad nama hat kena order pakai wang pos tu. Sumpah karut. Aku ni pon bajet retis ke apa ntah nk ada kad bnyk bnyk. Order kemain punya bnyk. Siryes bnyk. Dan aku simpan, syg nk bagi kat org. K it defeated the purpose dh kat situ --' malunya bila ingt pembaziran yg aku duk buat. 

Majalah bintang kecil dgn klik. I buy both a month. Bintang kecik ada twice edition in a month. Buatpa la i grew such stupid interest --' ini semua bajet. Tkpa la, aku dh juai dh hat tu kat tmpt juai ketas waktu kemas bilik zaman abg aku nk kawen dlu. Patotnya bakaq ja sbb rasa euwwwww, tapi atas rasa simpati kat nature. I was stupid mother earth, i am sorry for your loss, your children - the cute trees 

I am lucky, bkn i was je. Dulu sekolah rendah pi sekolah sehari rm4. Rm2 sekolah, rm2 fardhu ain. Quite a lot la kan --' tak menabung lgsg. Skolah mngh errrr hmmm. Seminggu rm50. Means sehari rm10. Guess what, xmenabung jgk. Duk beli kadfon, homesick. Ntahapapa pdhl rumah dekat choih. Bengongnya. Pastu topup. Penat ja topup kol msg kemain last last? Kot la dpt katok dia balik wktu hantaran nt. Tk merasa la.

Tu cerita zaman sekolah. Terlajak dah tu. Dah terlanjur. Zaman tk cerdik, tkpe laa.

Ni cerita zaman habis sekolah. Habis spm. Kiranya aku ni secara lahiriahnya had grown a healthy spending la kononnya. Sbb zaman tu bkn zaman dpt duit sama bnyk mcm zaman sekolah. However, ada however situ. I worked. Kat kedai kak aku. As a cleaner. Haha. Dapat duit. Aku simpan kot duit duit tu. And guess why?

Hmmmmmm to buy things T_______T tkdk bezanya kan. Huhu.

Cuma kali ni, lebih bermisi dan bervisi. Online shopping. Aku ushar baik baik dulu, then kumpui duit cukup cukup, order, bayaq. Buang duit. Taw tak benda pa? Benda yg menimbun kat bilik nu. Smlm menimbun la, tapi pagi tadi pas subuh aku dah susun :D

Barang kraf. Agagaga bila pikiaq balik, ni pengganti kertas. Haha. Macam biasa la, bajet kretip, tu yg order felt, fiber. Sbb zaman tu mmg tgh up la felt craft ni. Keja duk google ja felt craft hari hari. Waktu tu la jgk aku bljq bank in. Mula mula aku pi kaunter. Hihuu skema. Paihtu kawan aku, sahirah ajaq bank in kat atm. Ada baik buruknya. Buruknya sbb aku jadi ketagih membeli. Haha. 

Tadi akhirnya, aku berjaya menyimpan barang kraf aku ikut kategori masing masing. 

Buttons
Dari sekecik keciknya sampai sebesaq besaqnya ada dlm kotak ni. Ni borong china. Tgkla fanatik smpai borong china. Gilaa.

Ribbons
Hat ni borong gak. 1yard per colour. Printed ada, grossgrain ada, satin ada, organza ada. Habaq ja. Semua ada. Membaziaqq.

Kotak diy
Kotak ni kotak diy. Aku selalu beli pakej diy tu. Depa ptg siap siap. Tkpon ada dh dia punya kertas template. Beli bnyk, buat sikit ja. 

Beads
Kemain la beli wooden beads. Sbb seronok, comel. Rasa murah --' beli kat love button. Cik aya tu buat pakej campur campur ni. Rm50 tk silap aku. Ada jgk manik murahan beli kat kdai mcm kraf sikit kat bm.

Jangan terpedaya dgn kecomelan depa. Mahal.

Pvc
Hmmm hat ni special. Sbbtu size dia besaq. Ni adalah evolusi baru. New era untuk pencinta kraf jahitan. Tk main dh aa felt felt. Org main pvc dh skrg. Aku borong smua jenih hat cik aya juai. Pakej la. Hat kilat, solid colours, argh smua. Siryes. Guna elaun sem 1. Beli bnda ni mai hantaq kt mktb. Bodo. Haha encik shahidan kata membaziaq elaun. Sentap. Huhu. But i managed to do something useful using these. Tkdkla membaziaq sgt. Cuma in a large quantity, okay. 

Kotak jahitan
Kotak jahitan la konon. Ni smpn smua alatan menjahit. Seb bek aku tk beli big tu kan. Eh big ke apa ke namanya hat potong felt into pieces according to its acuan. Err what ever is that, i didnt buy. Tahniah suhaiza.

Felt
Ni pon aku gelojoh jgk. Haha. Beli bnyk kali kot. Sbb felt ada bnyk jenis. Ah aku dh lupa skrg nama2 dia. Ada hat keras, ada yg mcm berbulu sikit. Aku ada smua jenis. Printed felt tu beli kat daiso. Habisla. Daiso dh ada kat aeon alma. Hmmm. Kopak.


Akhiaqnya mereka mempunyai tmpt di bilik ini. Bila dah ada pembahagian kategori, sng la sikit nk simpan. Hat putih kat kanan tu, fiber. Belambak. Haha. Bole la kalau nk buat bantai sebijik.

Kalau la org tnya "weh nak sikit felt hg" errr aku akan teragak agak untuk bagi. Even aku tk guna sgt huhu. Sentimental sikit aku nih. Tapi kalau mcm "jom buat casing phone sama sama nak" i will surely say yes. Yep. Sbb aku merasa main bnda yg aku beli tu, plus ada teman and i you can take anythg you need. Hat ni i tak kisah. Bonding time :) my niece, asmaa' requested twice, i cant say yes sbb aku rasa dia kecik lagi and menjahit tu bkn kepakaran aku. Skrg mak dh pencen, bole la ajaq dia menjahit. Aku bole la ajaq potong potong lekat lekat. Mcm besa, habit aku. Hihi. Nnt dia balik, aku ingt nk ajaq. Ritu dia xbalik pon sbb dia tk cuti. Tahfiz. Nanti kita bonding ye kakak.

Ni kiranya lps mak tmbh rumah, mmg lapang gila bilik aku. Tggai almari baju satu, and this almari. Compartment dua atas tu kosong actually. Tu persediaan untuk tampung baju baju bila dh tk duk mktb nt. Tp rasanya mmg nk beli almari baju se lagi. Hew hew. Almari ni yg so called 'rak kasut' aku buat jadi meja solek aku at the same time. Pelekat cermin kat dinding. So multipurpose. Jimat ruang. 

I have basically realised my dream bedroom. Alhamdulillah. Cuma tkdk bbrp bnda lg and im working on it :3 haha tk lgkp pon tp tkpa, at least tkdk dh unnecessary/innecessary furnitures, books, files and so on. Sbnqnya katil pn tkdk sbb aku suruh mak buang dh, tp aku nk beli guna duit sndri. Nanti le waktu nk nikah nt baru pikiaq. Skrg hari hari pon tdoq dgn mak.

I bought cork boards ni kat daiso smlm. Bajet nak hias bilik. Tapi rasanya better buat preparation untuk enchantress nk jadi vendor ni. Weeee cant wait! Just nak timba ilmu je. Harap harap berguna la pngalaman ni nt.


We'll see what we can do with these.

Selain dari benda kraf ni, aku juga ada lambakan beg. Sekian. Nasib la beg semua simpan kat almari bilik mak so kurang rasa bersalah di situ. Sbb tk nmpk hari hari huhu. Hmm. Lagi satu, kain cotton. Fanatik sgt. Cottonista. Cottonholic. Haha. Bnyk lg tk buat baju. Nak buat blouse tk buat buat lg. 

Baju tudung pon beli selalu tp pakai. Tkpa. Cuma nk menyimpan la susah.

Hopefully i can stop buying. Special thanks to jemir for guiding my daily expenses. He is really strict when it comes to spending, which is good. Skrg dh tk beli dh bnda kraf ni, beg pon xbeli sgt dh. Kalau beli pon sbb terrrbeli, mcm waktu kluar bawak beg datin intan tu. Tk tahan aih. Beli beg satu, puas hati. Haha. Dan kdg kdg mak belanja. Mcm beg converse tu. 

Kalau hari hari biasa, xdpt la nk membeli sbb ada larangan dari pihak berkuasa. That's why i need him in my life :') tp tk merasa la i phone. Haha. Tkpe la, dslr pon dh ada, bisnes pon ada, keta pon ada. Nk i phone lg? Kerat kaki baru taww.

Bye :) seronok tulis bnda positip mcmni. I am suhaiza. Kembali normal.

No comments:

Post a Comment

rawr-ing aloud