16 Oct 2015

Life as a Passenger

aloha.

quite recently not really recently la sebab dah tiga bulan jugakla ni, my dearest brother decided to sambung bayar jazz yang aku pakai hari tu. yes, it was his dulu, before he suddenly rasa 800+ monthly was beyond his kemampuan. discuss punya discuss, sayang nak jual jazz, maka tolak la hyundai mak tu, kira macam exchange la jazz dgn hyundai mak yang agak antik itu. abang beli honda civic, tapi tak lama lepas tu jual balik, last last ambik myvi cash sebijik. gitu. pakai myvi rasa tak cool kot, so he decided to sambung bayar jazz. maybe dah financially stable la kot kan. kot.

i would say, he was smart sebab he didn't sell the car dulu, instead he exchanged the car with mak sebab macam mana pon, still nama dia jugak kereta tu. so this time, duit jual myvi dapat la kat mak semula, macam bayaq balik yang beberapa tahun mak bayaq jazz tu tapi amount yang mak bayar monthly untuk jazz tu for sure la lebih dari harga jual myvi.

brilliant.

maka terkapai-kapai lah aku di dunia yang fana ini. sobs

terasa weh susah perit dia, sebab it happened just a week before i started my practicum. tak la sebak sangat time hantaq kereta hari tu. rasa more to geram dan serabut. that evening, aku slow slow cabut sticker maktab kat kereta tu. collect balik CD yang ada dalam kereta. payung pon aku ambik balik wuuuu. baru ja tukaq 4 bijik tayar kereta tu guna elaun, siap polish balik bahagian depan yang calaq. seb bek tak tukaq lagi minyak hitam. kalau dak, memang bara.

opkos la serabut kena pikiaq camna nak pi sekolah dalam keadaan takdak transport time tu. but i couldn't resist, sebab bukan aku yang bayar monthly kereta tu. tu semua hak mak to decide. sebagai anak yang solehah, mesti la aku taknak mak serabut bayar hutang. so, let it goooo. let it gooooooo.

maka bermulalah status hidup aku sebagai passenger :3

so far so good. biasa la hidup menumpang. ada la sikit part sentap here and there. sentap bukan sentap marah ke bebai ke apa ke, sentap macam terrsentap di hati. zappp! gituu. aku dah biasa ada kereta ever since dapat lesen pas spm, then suddenly it disappeared, mesti la rasa kehilangannya. siap pikiaq nak berenti bisnes la kiranya. pasai takdak kereta nak pi post huhu. biasa la, tara nak biasa adapt mode passenger ni, macam macam la perasaan mai menjengah.

kalau dulu, nak pi mana pi ja, tayah ada orang teman pon takpa aih. ni dah takdak kereta, kena la duk mintak tolong sana sini, belajaq naik bas. nak mintak tolong punya la hangat muka. rasa membebankan la rasa macam orang meluat la. kadang tu, kita dah la mintak tolong orang, pastu bole pulak kita tak on time. perghh rasa sakitnya tuh di sini. mai la caption "ish kalau la ada kereta, takyah susahkan orang lain" dalam otak. zapppp! koyak hati. gituu la definisi sentap saya. that zappp! moment. haa.

sesungguhnya, saya sebagai passenger amatlah menghargai jasa kalian-kalian yang berjasa kepada saya, mengangkut saya ke sana ke mari. hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian.

mr transporter saya,
thank you. parit buntar-penaga, parit buntar-bukit mertajam, dan lain-lain tanpa jemu. 

tapi, ada ja part yang aku enjoy life as passenger ni;

satu -- jimat duit minyak. naik kereta orang, isi seploh doploh cukup la kan. tu pon share dengan kawan lain sekali. jimat banyak la nak banding rm60 full tank seminggu jazz tu. belum mai minyak hitam la apa la lagi. car wash lagi.

dua -- bole lena. this one i enjoyyy the most. memang sungguh sungguh aku lena kalau dapat naik kereta skrg.

hiks.

hmm sebenaqnya serabut ni pikiaq praktikum next sem. dan sem seterusnya tu. internship lagi. cerita posting sana nuu pon aku pikiaq sekali. grr. serabut.

mak memang dari abang ambik balik jazz ritu dah ajak aku ambik sebijik kereta baru. tapi ntahla aku taknak dah la susahkan mak. mak tu pon sebenaqnya teringin ja nak beli kereta baru tapi dia dahulukan anak dulu.

aku pon duk tertagak la, bole ja kalau ambik kereta. bayar deposit 4K *burn simpanan aku*, bayar bulan bulan 300+ selama sembilan tahun. what? nak berhutang sembilan tahun for a local car yang pakai dua tahun dah bunyi o ek o ek? why not start saving few hundreds a month, and buy a branded, more worth-it car few years later secara cash. orang kata, beli kereta cash lagi murah. for sure la, sebab kita takyah bayar interest kat bank.

hmm, that was the current dilemma.

nak berhutang ke nak menabung?

the issue kalau nak beli kereta cash pulak is;

suhaiza nak pi praktikum, internship and kerja nanti naik apa dulu sementara ni?

A. used car
B. motorcycle
C. public transport
D. passenger lagi

passenger sapa lagi woi suhaiza oi kalau dah kerja nanti --'

so suhaiza, what's next?

beli boat je la nak?


No comments:

Post a Comment

rawr-ing aloud